sz3Moto:
„O importantă calitate a profesorilor de literaţie buni este că sunt
Practicieni reflexivi. │…│
Ei înţeleg că emoţionalul e la fel de important precum cognitivul,
Făcând legături între motivaţii, cultură şi experienţele personale.
Se gândesc cât de eficientă le este predarea
Şi o îmbunătăţesc continuu. ”


1.    Preliminarii teoretice şi metodologice. Prezentarea generală a testelor PISA  şi definirea literaţiei

Mărturisesc că aceste „versuri” din moto m-au motivat suplimentar să realizez studiul de faţă, pe care îmi propun să îl duc mai departe printr-o microcercetare (în acest scop, pentru prezentarea în plenul conferinţei Creativitate şi inovaţie în educaţie, ediţia a III-a, organizat de CCD Mureş, voi pregăti un chestionar pentru toţi participanţii pe baza căruia voi iniţia un focus-grup şi apoi voi dezvolta o anchetă socială).

    7.Iuliu Maniu și magistrala politică Bădăcin-București

    Motto:
Fără Maniu și țărăniști,
politica din România
în interbelica durată
n-ar fi știut ce-i trebnicia...
 
    Cu toate că termenul autostradă este la modă acuma în România (teoretic, nu și practic) din pricina transporturilor de mărfuri și persoane înghesuite pe niște drumuri improprii pentru traficul tot mai îndrăcit, fapt pentru care ele (șoselele românești) se situează fără jenă sau regrete la coada celor din Uniunea Europeană, am optat pentru termenul magistrală, prin extensie „magistrală politică”, din următoarele două motive ancorate în conținutul său generos:
    a)Conceptul magistrală se raportează în mod direct la magistru sau maestru;

sz1moto: Educaţia este capacitatea de a percepe
 conexiunile ascunse dintre fenomene.
Václav Havel

Abstract:  Our model for an experimental re-reading is based on Basarab Nicolescu’s principles from Transdisciplinarity. Thus, we may resume our intention by paraphrasing the subtitle from Fritjof Capra:  we  need  science / re- reading for sustaining our life, for bringing in all the biological, cognitive and social dimensions into an unique science. This science of re-reading, for instance, must propose a new vision upon world and Nature throughout the idea of relationship and integration.
We may establish relationship between the modern physics and oriental mysticism, between scientifically culture  and humanistic culture, between inner world and exterior world, we shall try to reflect this through an application on Mircea Cărtărescu’s short story The Architect. Thus, we are going to emphasis the strong relationship between: the phenomenology, the epistemology and the ontology of the re-reading act, this three levels being integrated into an over-discourse based on experience and feeling. Being oriented toward the structure and the evolution of the consciousness levels, our discourse is born from the nostalgia for the unique Metaphysical Gesture, which still challenge us to ask ourselves many questions.

cadedrala notre dame pixabay descoperaCatedrala Notre-Dame din Paris a fost devastată de un incendiu în 15 aprilie 2019, care i-a distrus acoperişul şi turla octogonală, în formă de săgeată, în mare parte din lemn, însă structura a fost salvată în întregime. Incendiul a avut loc la începutul Săptămânii Mari a catolicilor.
Catedrala Notre-Dame din Paris, ancorată mai mult ca oricând în timpurile noastre şi departe de a fi doar un muzeu, se vrea a fi, ca şi la origini, o casă a lui Dumnezeu, dar şi una a Omului, potrivit site-ului oficial al monumentului, citat de Mediafax.
Catedrala Notre Dame este considerată a fi un simbol arhitectonic, dar şi unul major cultural şi religios al Franţei.
Iar, cu 13 milioane de vizitatori pe an, este una dintre atracţiile turistice de top ale Parisului, găzduind, printre altele, marea orgă, unul dintre cele mai celebre instrumente muzicale din lume, dar şi Coroana cu spini, o relicvă a Pătimirilor lui Iisus Cristos.

sz4moto:
dacă arta  este concepută ca  fiind
proiecţia ordinii structurilor asupra
ordinii evenimentelor orice vorbire
va fi virtual  poetică.
(R. Jakobson)

1.    Limbajul poetic - cunoaştere şi  comunicare prin  joc. 
2.    Creativitatea  lingvistică şi  imaginea poetică.
3.    Medierea educaţională. Tipuri de jocuri de  limbaj.
4.    Re-curs la metoda jocului de limbaj. (Re)Lectura poemelor lui  N. Stănescu, Schimbarea (1978)  şi Schimbarea  la faţă (1979).

1. Plecând de la premisa că specificul poeticităţii constă în a fi un mod aparte de cunoaştere şi revelare,  vom încerca  să jalonăm repere pentru un posibil model  de (re)lectură a discursului poetic ca fenomen de  limbaj şi creativitate.