Edi(c)torial

Arta comunicării și persuasiunea

Arta comunicării și persuasiunea

Într-o lume clar improprie visului și poeziei, într-o lume cu sisteme de valori răsturnate (re)întoarcerea la esențe mai este greu cu putință.
Situația este agravată de faptul că se citește din ce în ce mai puțin, paradoxal și ca efect...

Continuare

Opiniuni

Paul Staicu

Paul Staicu

 S-a născut la 7 iunie 1937, în București. A fost elev la două școli preuniversitare de muzică din Capitală. Dar și student al academiilor de profil din Praga și Viena...

Continuare

ETNO MUSIC SHOW, un spect…

ETNO MUSIC SHOW, un spectacol  care merită văzut de toți băimăreni

De fiecare dată când sosesc în urbea noastră nu pierd ocazia să-mi hrănesc sufletul și să pompez puțină fericire inimii mele. Vineri seara am avut această ocazie vizionând la Teatrul...

Continuare

Muzica zilelor noastre | …

Muzica zilelor noastre | Iară despre Wolters

 ”Un sexagenar în plină formă.” Chiar dacă se mai vaită că îl dor genunchii. ”Înalt, viguros și impetuos. Cu simfoniile-n sânge constant. Lor fățiș dăruit pe de-a-ntregu`. Stăpânind dezinvolt portativele...

Continuare

Traditii

Limba mamei n-a avut…

Prof. Ana şi Gelu DRAGOŞ

Limba mamei n-a avut şi  nu va avea sintaxă !

Extrase dintr-o viitoare monografie a satului Lucăceşti, cu un vocabular fabulos utilizat şi azi de...

Continuare

Lumea de dincolo înt…

Ștefan Mariș

Lumea de dincolo între spaimă şi fascinaţie

Motivul pentru care omul arhaic a încercat să-şi creeze (imagineze) un Dincolo vine din dorinţa...

Continuare

COLECTIVITATEA FEMIN…

Maria Bilţiu

COLECTIVITATEA FEMININĂ MARAMUREŞEANĂ ÎN CADRUL UNOR OBICEIURI, TRADIŢII ŞI PRACTICI RITUALICO-MAGICE

Maramureş, iată, o zonă cu oameni şi locuri pline de magie, care îl farmecă pe...

Continuare

Interviu

Cum mi s-a arătat fericir…

Cum mi s-a arătat fericirea în temniţele comuniste. Interviu cu Emilian Mihăilescu, supravieţuitor al lagărelor de la Periprava şi Gherla

Când l-am sunat pe Emilian Mihăilescu să stabilesc un interviu pentru campania „Cu gândul la fericire”, nicio nuanţă din glasul său nu mi-a dezvăluit tristeţea marii drame pe care a...

Continuare

Transilvania, între iubi…

Transilvania,  între iubire și lacrimă

Transilvania-ținut cu evoluție milenară, locuit din vremuri străvechi-ultimele descoperiri arheologice atestă  existența  așezămintelor omenești de peste șase milenii- a dăinuit în timp datorită satelor ce au creat  și păstrat frumuseți...

Continuare

INTERVIU cu scriitoarea i…

INTERVIU cu scriitoarea italiană Loretta Napoleoni: Nu va fi democraţie în Coreea de Nord

Economistul şi scriitoarea italiană Loretta Napoleoni a lansat la Bookfest volumul "Coreea de Nord. Între fascinaţie şi teroare" (Editura Corint) şi a vorbit într-un interviu pentru MEDIAFAX despre distanţa dintre...

Continuare

Posta redactiei

Scriitoarea irlandeză Sal…

Scriitoarea irlandeză Sally Rooney boicotează Israelul. Noua sa carte nu va fi tradusă în ebraică

Scriitoarea irlandeză Sally Rooney nu a autorizat traducerea în ebraică a cărţii „Beautiful World, Where Are You”, ca protest împotriva ocupării teritoriilor palestiniene. În Marea Britanie, Rooney este considerată cea mai intensă şi autentică voce...

Continuare

PREMIUL NOBEL pentru LITE…

PREMIUL NOBEL pentru LITERATURĂ 2021, acordat romancierului Abdulrazak Gurnah

Premiul Nobel pentru Literatură din 2021 a fost acordat romancierului Abdulrazak Gurnah. Sezonul Premiilor Nobel 2021 a debutat luni, 4 octombrie.
Abdulrazak Gurnah a primit Premiul Nobel pentru Literatură din 2021 „pentru explorarea plină de...

Continuare

Sven Hassel, cel mai de s…

Sven Hassel, cel mai de succes romancier danez al secolului XX

Sven Hassel s-a născut în 1917 în micul oraș danez Frederiksborg, într-o familie săracă din clasa muncitoare. Însă, tocmai aceste condiții l-au făcut să se înroleze în marina comercială la vârsta de doar 14 ani...

Continuare

Critică literară

Prev Next

Alexandru Musina, poetul, fata in fata cu Alexandru Musina ,criticul

IR Rosiianu

Alexandru Musina, poetul, fata in fata cu Alexandru Musina ,criticul

,,Aleea Mimozei nr.3, Ed.Pontica,1993

     O poezie scrisa cu mult nerv si sub auspiciile unei teribil de marinimoase inspiratii a adunat Alexandru Musina intre copertile volumului ,,Aleea Mimozei nr.3 care-a vazut lumina tiparului sub egida Editurii constantentene Pontica ,in 1993.

Usurinta cu care poetul jongleaza cu mai toate registrele lirice tradeaza indelungul exercitiu ,subliniind astfel (si ) grija marita pentru scriitura. Accentul cade pe surprinderea unor pelicule cotidiene –nu pe fotografierea lor!- evenimente pe care poetul le urmareste, printr-o ironica detasare ,prin lupa unui nonconformist. Astfel dupa acel intaiul poem al volumului (in loc de prefata) este inceput in forta :

Continuare

„Litere de pandemie”

Petronela Apopei

„Litere de pandemie”

Confucius spunea: „Cuvintele sunt vocea inimii”, iar omul de cultură Ioan Romeo Roșiianu, urmându-și inima, lucrează cu Cuvântul, în spiritul Cuvântului, dăruindu-se pe sine drept jertfă pe un altar ce merită să fie plin de iubire.
În marea sa iubire pentru oameni, Dumnezeu își revarsă zilnic bunătatea prin cei pe care i-a înzestrat cu mai multă Lumină pentru a fi faruri călăuzitoare pentru semeni.
Dovedind această măreață calitate de a fi „far”, Ioan Romeo Roșiianu oferă sufletul său oamenilor, nu doar prin poezia sa, ci și prin antologiile și revistele pe care le realizează în marea sa iubire de Cuvânt, pentru că într-adevăr „cuvintele sunt cărările faptelor” (Sfântul Ioan Gură de Aur), iar el este un deschizător de drumuri în literatură, jurnalistică, în cultură.
O nouă apariție în peisajul literaturii contemporane este revista „Litere de pandemie” (2 / 2021 / 8 / anul IV), revistă care beneficiază de un colectiv de redacție de excepție,  condus de: director – Ioan Romeo Roșiianu, redactor-șef – Marian Ilea, secretar general de redacție – Cristian Gabriel Moraru (colectivul redacțional: Petronela Apopei, Ioan Pavel-Azap, Mioara Bahna, Zorin Diaconescu, Nicolae Dina, Florin Dochia, Vasile Muste, Nicolae Toma) în care neobositul creator de frumos, a cuprins 73...

Continuare

UNIC dar UITAT!!!

Toma Gross Rocneanu

UNIC dar UITAT!!!

Nu vreau să-l ”folosesc” pe Venerabilul Caragiale cu  acel apel a lui Farfuridi :”Fraților!!!”, dar integritatea se păstrează  numai dacă avem UNIRE.
    Cum istoria, cu sau fără noi, ”curge” și sunt atâtea ”Istorii” câți sunt și autori, care fiecare are unghiul lui de vedere, adică-și scrie o ”istorie proprie” și totuși sunt fapte  și personalități care nu se vor  putea ”uita” sau măslui după pofta fiecăruia.
    O statistică foarte reală este că de când au izvoare de la facerea  Lumii și până în prezent pe acest ”Glob pământesc” numai doar 186 de ani nu au fost războaie, în rest într-un ”Colț de lume” sau altul, se incendiau popoarele și puneau  mâna pe arme și se războiau.
    Cum nu se omoară nimeni cu notarea, este și faptul că  avem OMUL CARE  A ASIGURAT  LUMEII 82 de ani  de pace.

Continuare

Semnal editorial. Antologia „De amicitia”, o carte de pus pe rană

Gelu Dragoș

Semnal editorial.  Antologia „De amicitia”, o carte de pus pe rană

Am intrat, datorită Poştei Române (Mulţumesc că mai supravieţuiţi!), în posesia volumului „De amicitia”, Editura „Rotipo” Iaşi, 2021, în care coordonatoarea volumului, scriitoarea Mariana Moga, afirmă: „Personal cred că onestitatea şi autenticitatea sunt cele mai importante calităţi ale unui prieten. Interacţiunea cu prietenii, fie în persoană, fie online, ne lasă, de asemenea, să simţim emoţii covârşitor de pozitive: fericire, iubire, susţinere. Prietenii adevăraţi sunt cei care ne sunt alături în vremurile bune dar şi în vremurile provocatoare ale vieţii. (...) Deci bucuraţi-vă de acest volum dedicat prieteniei. Materialele primite poate au fost scrise cu mulţi ani în urmă, dar cu siguranţă sunt celebre datorită capacităţii autorilor de a ne arăta ce înseamnă prietenia. Împărtăşiţi aceste poezii sau povestiri cu oameni care au făcut o schimbare în viaţa voastră, cu prietenii dumneavoastră!”.
La acest demers literar de suflet al doamnei Mariana Moga au răspuns prezent un număr de 32 de poeţi şi prozatori, atât din România, din Republica Moldova cât şi din diaspora românească (Austria, Belgia, Franţa, Germania, Canada), aşezaţi în ordine alfabetică, fiindcă la acest criteriu nimeni nu poate comenta, chiar dacă suntem între...prieteni. Sunt doar 32 de autori fiindcă Mariana Moga lucrează, la fiecare proiect, cu un număr limitat...

Continuare

Multe „(Ne)înţelesuri” şi faţete are iubirea pentru poeta Octavia Brad

Gelu Dragoș

Multe „(Ne)înţelesuri” şi faţete are iubirea pentru poeta Octavia Brad

Se spune că „aşchia nu sare departe de trunchi”, iar acest proverb românesc este valabil şi în cazul poetei Octavia Brad, după ce i-am citit volumul de debut „Şi îţi scriu”, editura „eCreator” Baia Mare, Colecţia Debut, 2021, poeta fiind fiica poeţilor Rodica Brad Păuna şi Nicolae Scheianu. În afară de moştenirea genetică, autoarea a mai primit de la părinţii naturali şi educaţia, conform principiului dr. J. Gray:  “Copiii învaţă să iubească din modul în care sunt trataţi de către părinţii lor şi din modul în care aceştia reacţionează faţă de greşelile lor.”
La o primă lectură a cărţii nici nu ştii ce să apreciezi mai mult la Octavia Brad, poeziile ei profunde  sau ilustraţiile care-i aparţin în totalitate, mai puţin coperta cărţii realizată de Florin Dochia! Volumul în întregul lui este dedicat iubirii desăfârşite, iubirea fiind percepută ca sentimentul suprem pentru care un om trebuie să lupte în această viaţă, căci nu-i aşa: „Unde dragoste nu e, nimic nu e...” (Gheorghe Gheorghiu).
Cartea începe cu poezia „Înţelegere” în care autoarea încearcă să dea o şansă iubirii pătimaşe, iubirii ideale în care crede: „Sunt momente în care ies pe uşa sufletului meu,/încerc să-ţi dau o şansă reală/Mă ţii atât de...

Continuare

„Labirinturi” sau proza-poetizată a lui Jean-Paul Gavard-Perret

Gelu Dragoș

„Labirinturi” sau proza-poetizată a lui Jean-Paul Gavard-Perret

Proza „Labirinturi” de Jean-Paul Gavard-Perret, apărută la editura „eCreator” Baia Mare, director Romeo Ioan Roşiianu, are o forma labiristică, atât în formă cât şi în conţinut. Opera debutează cu un motto: „Mergând spre vest, am putea trăi de două ori. De două ori în aceeaşi zi şi în eteruri. În fond, poate că ţărmul nu există decât în gândire”.
Câteva date despre autorul francez sunt necesare: născut în 1947 în Chambéry, este poet, critic literar, critic de artă contemporan și lector în comunicări la Universitatea din Savoia. Este membru al Centrului pentru Cercetări Imaginare și de Creație. Este specializat în imagine la secolul XX - lea și lucrarea lui Samuel Beckett.  Contribuie la numeroase jurnale, printre care: „Passage d'Incres”, „ Les Temps Modernes”, „Esprit”, „Verso Art et Lettres”, „Champs visuals” și „Communication et Langage”. A publicat aproximativ cincisprezece cărți, texte scurte sau eseuri.
În opera „Labirinturi”, autorul a folosit cu precădere simboluri: „ţărmul”, „marea”, „păpuşa”, „căpcăunul”, „labirintul”, alături de două entităţi sugerate – bărbatul şi femeia. Încercând să descifrez proza ermetică şi încifrată, „ţărmul” este trecerea, finalul, „marea” este viaţa însăşi, „căpcăunul” este conştiinţa de sine, subconştientul chiar, iar „labirintul” – este drumul prin viaţă. Textul însuşi este construit asemeni...

Continuare

MOARA DE AUR

AURELIA RÎNJEA

MOARA DE AUR

Cu mare  emoție, Cititorule, intru în templul din cuvinte al volumului SINGURĂTATEA POETULUI, scris de GELU DRAGOȘ, apărut la Ed. Grinta, 2021, un dăruitor de cultură, care prin Moara sa literară hrănește sufletele atât de însetate ale românilor din întreaga lume.

Poezii din „sângele nostru”, cum însuși ne spune, în care încă de la început își exprimă neputința:  „Nu ştiu decât o poartă prin care să te apropii / Nu ştiu decât o poartă prin care mai poţi trece / Ca vântul care suflă şi tremură, doar plopii, / Dincolo e poetul... nemuritor şi rece”  (Nu știu), aducându-mi pe Eminescu spre cinstire în fața noastră sau pe Lucian Blaga: „Când poezia şi poetul devin o osie de lemn /  în Lancrăm scutură cireşii, iar florile-şi usucă vlaga, / când eu mă trag cu el pe roată şi bate clopotul, e semn /  că-mi va seca din ochi cerneala, la curtea dorului de Blaga” (Corăbii de cuvinte).

Continuare

 

Poezie

Prev Next

Poezii de Alina Narcisa Cristian

Alina Narcisa Cristian

Poezii de Alina Narcisa Cristian

Dormi …mi-e sufletul in palmele tale…

Dormi…?
Muza mea …
E ora potrivita pentru alte vise decat cele de IERI…
Acum le fac regia…
E ora  pentru visele noastre de-o lume peste timp…
Dor …
Razbate intens…
Dar ce putem face la ora asta cand suntem in puncte  diferite…?

Continuare

Poezii de Lorena Craia

Lorena Craia

Poezii de Lorena Craia

Evantaie-n simbioză

Decid ca două lacrimi să îmi transform în perle,
Singurătatea, poate, s-o învelesc mătase,
Din negrăirea toată să cânte numai mierle
Și-n lipsa primenirii, să fiu crâng de foioase.

Apoi să las din palme să-mi învelești grumazul,
Ca două aripi frânte în zboruri hibernale
Și peste pieptu’-mi fraged și sânul ca atlazul,
Să rânduiești în tihnă amoruri infernale.

Continuare

Poezii de Cristian Gabriel Vulpoiu

Cristian Gabriel Vulpoiu

Poezii de Cristian Gabriel Vulpoiu

DINCOLO DE VIAȚĂ

Ce găsim oare dincolo de tot ce-nseamnă viață ?
Răsare oare soarele spre-o nouă dimineață ?
Locul e cald sau este plin de gheață ?
Nu știu de e senin sau este ceață …

Dincolo de viață, nici moartea n-are loc,
Este împiedicată încă în al său iad de foc
Fugind de purgatoriul unde parcă nu mai este loc
De atâta joc …

Dincolo de viață, purgatoriul geme,
Jocurile morții din penumbră nu-i convin
De victime nevinovate și de anateme
Descătușat-u-sa al tenebrelor prea groaznic chin.

Continuare

Poezii de Corina Potcovaru

Corina Potcovaru

Poezii de Corina Potcovaru

Toamna

Se leagănă frunza ca ruptă din soare
Și galbenul ei îmbracă un ram,
Așterne covor arămiu pe cărare
Și picuri de ploaie se-aud pe la geam.

Sunt zile ce trec mohorâte și triste
Ca gândurile unui bolnav,
Și vuietul vântului pătrunde în minte
Și leagă cu lanțuri tăcerea de prag.

Continuare

Poezii de Irena ŠTÁSTNÁ

Irena ŠTÁSTNÁ

Poezii de Irena ŠTÁSTNÁ

Păsările
 băteau din aripi
cu două minute înainte de zbor.

Lumina se odihnea
În crăpăturile camerei.
Aerul nostru e uscat – remarcă ea.

 Simplu suma  plus radicalul
Şi rezultatul fac imediat una după alta  
 Două rotiri perfecte la trapez.

Continuare

 

Proză

Prev Next

Adolf Lobel Ilegalistul

Marian Ilea

Adolf Lobel Ilegalistul

În curtea dintre cele două blocuri era linişte. La ea în bucătărie, mama Margasoiului îşi lipea obrazul de cuptorul aragazului. Se aşezase pe scăunel. O durea măseaua minţii. În cuptor se coceau două mere învelite în aluat. Margasoiului îi plăceau merele coapte. Mama Margasoiului nu plângea niciodată. Acuma avea lacrimi în ochi de durere.
În camera lui, întins pe dormeză, la lumina becului chior, Margasoiu citea: "Discursul domnului Lobel Adolf". În gură avea salivă pofticioasă de mere coapte învelite în aluat bine rumenit.
 
Lobel Adolf îşi construise cârciuma la marginea oraşului. Lucrase în Baden lângă Viena ca cişlic.

Continuare

TATA - MARE

Stana Constantin

TATA - MARE

Nepoţilor şi strănepoţilor mei, această…vedenie

    Stăteam la taifas cu prietenii, la o întâmplare de răgaz, într-o cârciumă  cu nume pompos, cu berea sub nas, aprinşi la minte de "prăjeala" aperitivelor, a coniacelor mici, de una, de alta. De greutăţile şi opreliştile tot mai enervante ale vieţii noastre cotidiene, adică, olicăindu-ne c-am ajuns rău, că toate merg tot mai prost, că nu se mai poate etc. - Băi!, strigai eu, cavernos, cu timbrul meu tabacic, arhicunoscut de prieteni, staţi blând! Stop pe frână, şi retur 2 m de creier, că nu-i aşa.  Încă nu-i cotoioasă situaţia, şi n-am fumat toate relele. Ferească D-zeu să te conducă prostul şi să te bată nevasta! (Asta-mi spunea mie tata, în zilele lui de cumpănă!)

Continuare

Din veranda Bunelei

Luminița Colopelnic

Din veranda Bunelei

Azi îmi amintesc de satul socrilor mei și cât mi-am dorit o casă la țară. Cu verandă ca a soacrei mele: rotundă, înălțată cu un metru deasupra pământului, cu draperii portocalii, părea un montgolfier gata să își ia zborul. Coborai trei trepte și, pe cărări cu dale cărămizii, ajungeai în mijlocul naramzelor. De cele mai multe ori însă nu coboram. Îmi plăcea să le privesc de sus și mai ales dincolo de ele, ulița copilăriei soțului meu, Ionuț.
Îmi plăcea când vremea se alinta: ba ploua cu stropi mari și grei, ba era o căldură de te frigeau dalele prin sandale. Atunci, din țigla acoperișului încins ieșeau liniuțe de aburi care  scriau povestea unui ținut martor al semnelor din alte vremuri.
Ploaia se oprea la fel de brusc cum începuse și copiii cu sandale de gumă dădeau năvală pe ulița care râdea din nou la soare. Erau vreo zece copii care alergau zilnic în jurul fântânii și, într-o zi, hora lor s-a oprit brusc. Chiotele, trupurile aplecate, punerea mâinilor în șold mă chemau în mijlocul lor. Soacră-mea, căreia toți îi spuneau Bunela și care mereu apărea când nici nu te așteptai, văzând intenția mea, mi s-a proptit în cale:
― Iar ne dă târcoale broasca sestoasă. Bunela era sâsâită, dar eu credeam că o face intenționat pentru că, uneori, când uita sau era speriată, vorbea perfect. Ai văsut vreodată cu ochii tăi o broască sestoasă?

Continuare

INIMA STRĂINULUI

Eugen Oniscu

INIMA STRĂINULUI

În vara anului 2019 Eusebiu Bădescu plecă în concediu din Berlin spre orașul său natal din România. Nu mai fusese de zece ani acasă, și în tot acest timp călătorise mult și întâlnise fel și fel de oameni, se confruntase cu situații grele uneori, ba mai mult de atât fusese căsătorit  și nevasta sa îl lăsase. Toate acele circumstanțe ale vieții sale de emigrant îl transformaseră într-un om călit în vâltoarea vieții. Ar fi putut să vină mai des acasă în concediu, dar nu dorise pentru că la douăzeci și nouă de ani suferise o mare decepție în iubire și dorise să plece fără a se mai uita în urmă. În acel an murise mama sa și profund îndurerat își dădu demisia de la poștă unde lucra ca funcționar și emigră în speranța că va uita totul.
 Sosi în orașul său natal de lângă Dunăre. Plin de amintiri și toate acele răni ale inimii sale pe care le credea cicatrizate simți cum se deschid din nou. Îi reveni cu putere în minte acel episod dramatic când fiind tânăr și naiv, crezuse cu toată puterea ființei sale în inocența iubirii. Și apoi revăzu cu ochii minții cum prietenul său cel mai bun cu care pe atunci își împărtășea toate secretele, îl trădase și îi luase logodnica.

Continuare

AMINTIRI TARE DRAGI, DANEI

Maria Berciu

AMINTIRI TARE DRAGI, DANEI

Eu doar redau cât mai exact, vorbele Danei, căreia îi făcea plăcere să îmi povestească, ea fiind imobilizată la pat, iar astfel orele se scurgeau mai plăcut, evocând amintiri, comentându-le împreună.
Eram de zece ani în pensie, încă eram într-o veșnică acomodare…zilele în care nu aveam ceva concret de făcut, îmi păreau tare lungi…Am fost într-o vacanță în Grecia, cu un grup de pensionari. În camera am fost trei, două erau prietene bune, iar eu acceptasem cu plăcere să fiu a treia, pentrucă astfel nu eram obligată să am un program comun  cu cineva, ….Doream să îmi compun singură programul, să fac numai ce îmi chiar doresc…adică o vacanță minunată! Vag speram că poate voi cunoaște o persoană, cu care să mă simt bine, să fiu relaxată, adevărată, …să nu fie nevoie de acceptări din curtoazie, …dar nu s-a întâmplat. Am cumpărat acolo o saltea gonflabilă, cu gândul la lunile de vară care urmau și la posibilitatea de a  mai merge la apă.

Continuare

 

Teatru

Prev Next

Confesiunea Clementinei

Virginia Paraschiv

Confesiunea Clementinei

(Adaptare dramatică într-un singur act, după proza cu acelaşi titlu)

SCENA I

Scribălăul, Clementina, Gealatul de rezervă

     Doi gealaţi cu mască de mort pe faţă, aduc o bătrână cu mâinile în cătuşe la spate şi o pironesc pe un scaun pentru interogatoriu. Apoi, tacticos, cei doi îşi dau jos masca mortuară. Unul ia loc la birou, după ce-şi desface corsetul şi accesoriul marsupial umplut cu vată , pentru mărirea volumului în timpul acţiunii stradale. Unul rămâne în spatele scaunului ,ştergându-şi chelia de om cumsecade cu corsetul, celălalt, un tânăr ochelarist , se pregăteşte cu migală în vederea activităţii de scribălău:

Scribălăul -Numele dumneavoastră.

Clementina- Cum intraţi dumneavoastră în vorbă cu o doamnă fără să vă prezentaţi?

Continuare

DE CE SE OFILESC FLORILE CÂND LE ATING?

Ana-Cristina Popescu

DE CE SE OFILESC FLORILE CÂND LE ATING?

Personajele:

Bolnavul X

Soţia Bolnavului X

Prietena Soţiei Bolnavului X

Bujor Florian

Medicul

Continuare

ULTIMUL COGNIT

Roxana Galan

ULTIMUL COGNIT

PERSONAJELE:  GRIA(sceptica)
                                 GRIUL(tehnologul)
                                 GRIMA(mama Griței)
                                 GRIȚA(născută în anul dezastrului-acum majoră)
                                 GRINICUS(tatăl Griței-visătorul)
                                 GRILAN(un fel de lider)
                                 ULTIMUL COGNIT(cel care mai deține toate cunoștințele despre traiul fără tehnologie și despre salvarea omenirii)

SCENA I

O scenă goală, pe care sunt așternute pânze sau hârtii gri, ridicate pe fundal.
Intră în scenă un grup de oameni gri, care părcă ar duce o povară nevăzută. Toți cară diferite unelte, cîte un rucsac cu alimente și sticle cu apă. Privesc în jur, spre spectatori, ca și cum ar căuta ceva.
Griul(are în mână un aparat):Aici n-am fost.
Gria(sceptică): Și cum poți să-ți dai seama pe unde am fost, dacă peisajul e mereu același?

Continuare

 

Eseistică

Prev Next

Reguli elementare care trebuie respectate pentru a evita îmbolnăvirea cu COVID-19

N. Grigorie Lăcrița

Reguli elementare care trebuie respectate  pentru a evita îmbolnăvirea cu COVID-19

Cuprins:
1. Cauzele îmbolnăvirii cu COVID-19
2. VORBITUL, TUȘITUL și/sau STRĂNUTUL fără mască la gură, sunt un mare pericol de contaminare cu virusul SARS-CoV-2
3. Virusul se transmite și pe cale aeriană
3. Virusul se transmite și pe cale aeriană
4. Timpul dintre expunerea la virus și momentul de debut al simptomelor
5. Timpul cât rezistă virusul în aer și pe obiecte
6. Transmiterea virusului se face și prin atingerea telefonului mobil
7. Virusul nu atacă organismul prin piele
8. Transmiterea virusului se face și prin atingerea banilor
Bibliografie

1. Cauzele îmbolnăvirii cu COVID-19

Numeroase persoane se îmbolnăvesc cu COVID-19 din cauză că:
1) nu cunosc modul în care se transmite virusul numit SARS-CoV-2 (care este unul dintre sutele de virusuri din familia corona-virusului) care provocă boala numită COVID-19;

Continuare

Dicționar COVID

N. Grigorie Lăcrița

Dicționar COVID

Cuprins: Contact/contacți, la virus, la „virusul SARS-CoV-2”, la „boala infecţioasă COVID-19, contaminare; corona-virus; COVID – 19; distanțare socială; epidemie; pandemie; SARS-CoV-2; vaccin; virus; Wuhan.

Începând cu anul 2020, noţiuni precum „Pandemie”, „Corona-virus”, „SARS-CoV-2”, „COVID - 19”, „distanțare socială” etc. fac parte din limbajul zilnic al fiecărui om. Numai că, în frecvente cazuri, aceste noțiuni sunt folosite fără a li se cunoaște sensul și conținutul lor real, care este prezentat în cele ce urmează.
Boală cronică. Boala cronică este definită ca o afecțiune de lungă durată, care nu dispare spontan și nu poate fi vindecată complet, având, de regulă, o evoluție lentă. Bolile cronice care cresc riscurile unei complicații în infecția cu coronavirus sunt bolile cardiovasculare, diabetul, hipertensiune arterială, bolile sistemului respirator și cancerul, în special la bătrânii care suferă de acestea.  
Comorbidăți. Comorbiditățile sunt bolile cronice care coexistă. Dintre acestea, cele care cresc riscul de evoluție severă în cazul infecției cu virusul Sars-CoV-2 sunt: bolile cardiovasculare, diabetul, hipertensiune arterială, bolile sistemului respirator și cancerul, în special la bătrânii care suferă de acestea.  

Continuare

Nedumeriri la vaccinarea contra COVID-19

N. Grigorie Lăcrița

Nedumeriri la vaccinarea contra COVID-19

În această perioadă, în care boala numită COVID-19 amenință întreaga lume, miliarde de oameni de pe întreaga planetă au serioase nedumeriri cu privire la adoptarea uneia dintre cele două soluții pe care trebuie să o aleagă, respectiv să se vaccineze sau nu contra virusului SARS-CoV-2, care produce boala numită „COVID-19”.
Prin acest material nu se promovează una sau alta dintre cele două soluții, ci numai se prezintă nedumeririle firești cu care se confruntă fiecare om.
Aceasta deoarece vaccinarea este o problemă care priveşte sănătatea şi viaţa fiecărui om şi chiar şi a urmaşilor săi ca urmare a faptului că un asemenea vaccin ar putea interveni și în materialul genetic al celui injectat, modificând în mod nedorit zestrea genetică a acestuia.
În cazul unui vaccin contra COVID-19, cu grave efecte secundare negative, pot avea loc daune, defecte, mutații genetice ireversibile (genetic) şi ireparabile, care pot fi pentru tot restul vieţii și care se poate transmite şi la urmaşi.
În prezent nu se ştie dacă acest vaccin poate avea și efecte secundare, iar dacă da, care vor fi acestea, cât de mari vot fi.

Continuare