După ce s-a certat cu rabinul Moses Roses, scriitorul Pompiliu Marcea a fost găsit mort în Lacul Herăstrău
La fel de inexplicabil, în același context conflictual, alți doi susținători ai Operelor Complete ale lui Eminescu, au avut morți suspecte.
O foarte tânără violonistă din țara florii de cireș. Care-a câștigat, în septembrie trecut, concursul „Enescu”. Neîndoios meritat. Precum a dovedit vădit într-un concert recent la Filarmonica Pitești. Regalându-ne...
ContinuareA-nceput cu IRIS. Acompaniat de simfonicu` local. La pult aflându-se nimerit plăcuta Simona Strungaru. Șefa big-bandului radio (re)așteptat de mult în urbea argeșeană. Am reaudiat piesele lor de rezistență...
ContinuareSituat la graniţa dintre Sălaj şi Maramureş, izvorul cu nume deocheat este revendicat de locuitorii ambelor judeţe. Delimitarea cadastrală a teritoriilor administrative şi marcarea hotarelor a făcut lumină parţial în...
ContinuareCorina Isabella Csiszár
Ocaziile tinerilor de a se cunoaște
Mai demult, cuplurile de căsătoriți erau alcătuite...
Corina Isabella Csiszár
La Dămăcușeni, unicul sat maghiar din Țara Lăpușului, se păstrează un rit de trecere de...
ContinuareIoan Romeo Roșiianu
Cum apare Lumina Sfântă în Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim
„În după-amiaza acelei sâmbete...
1.Pentru început vă rog să vă prezentați pentru cei care nu vă cunosc. Cine este Mihaela CD?
Îmi place să cred despre mine că sunt un suflet de om...
1. Domnule Dragoș Gelu, sunteți unul dintre cei mai cunoscuți și apreciați jurnaliști și scriitori din Maramureș. Când și unde ați debutat, ca jurnalist ? Dar ca scriitor ?
CRED ÎN POVEȘTILE CARE INSUFLĂ BUNĂTATE, EMPATIE, CURAJ:
Liliana Moldovan .: Una dintre cărțile pe care ați publicat-o anul trecut a fost recompensată cu un premiu...
1. Polonia găzduiește cel mai vechi restaurant funcțional din Europa – „Piwnica Świdnicka” din Wrocław, deschis în 1273.
2. Polonezul Peter Durand a brevetat în 1810 metoda de conservare a alimentelor în cutii metalice, revoluționând...
1. În Belgia se găsesc aproximativ 3.000 de castele, țara având cea mai mare densitate de castele pe kilometru pătrat din lume.
2. Belgia găzduiește sediul central al Uniunii Europene și al NATO.
3. Clădirea...
1. Teritoriul Irakului este considerat leagănul civilizației, deoarece a făcut parte din Mesopotamia antică.
2. În Irak se află cel mai mare cimitir de pe glob, cu peste 6 milioane de morminte.
3. În timpul...
Horia Picu
Cartea are ca izvor de inspiraţie viaţa unui prieten al autorului, care l-a rugat să scrie un roman despre copilăria pe care a petrecut-o la Paris în compania bunicului său, domnul Abraham.
În roman domnul Abraham devine Domnul Ibrahim, iar pe copil îl cheamă Momo, un evreu care trăia mai mult singur, cu un tată mereu plecat de-acasă şi cu o mamă care l-a părăsit de când era foarte mic. Mama apare după ce Momo creşte, fără a reuşi să dezgheţe relaţiile dintre ea şi fiul ei. O frumoasă şi semnificativă poveste de apropiere sufletească între un bunic (după vârstă) musulman şi un copil evreu. Încet-încet, musulmanul şi evreul devin, în fapt, bunic şi nepot, apoi, când Momo creşte mare, „tată şi fiu”,
ContinuareHoria Picu
Scriitorul francez Martin Page scrie pe gustul unui anumit fel de cititor, cel nemulţumit de ridicolul existenţei în care îi este dat să trăiască. Antoine, personajul principal al romanului, este în stare de orice, chiar să devină…prost, cum îşi propune.
„La douăzeci şi cinci de ani, sperând într-o viaţă ceva mai blândă, Antoine a luat hotărârea să aştearnă peste creierul lui giulgiul prostiei. Constatase de prea multe ori că eşti mai avantajat fiind prost, decât intelectual consacrat. Inteligenţa te face nefericit, singuratic, sărac, pe cînd deghizarea inteligenţei îţi conferă o imortalitate de hârtie de ziar şi admiraţia celor care cred în ce citesc.”
Ca să poată trăi mai lesne printre semenii săi,
OLIMPIA MUREȘAN
Fiind a treia carte de poezii, aceasta este închinată: „fetelor mele dragi Roxana-Andreea-fiică și Monica-Claudia-soție întru pomenire și spre a mea amintire!”
Așa cum spune titlul volumului de poezii, autorul dorește să ne arate neliniștea din sufletul său , ideile care-l frământă din această lume în care trăiește cu multe probleme. Acestea ar fi: neliniștea poetului în legătură cu actul artistic, în cazul acesta poezia, preocuparea față de revelarea adevărului și al frumosului în poezie și nu în ultimul rând apropierea ideilor de realitatea socială. Astfel e interesat de felul cum va fi inspirat de muza creatoare pentru a realiza un produs estetic. Acesta va avea ca temă /tematică iubirea, dreptatea, nimicnicia vieții și perspectiva morții iminente. Cu accente filozofice, poeziile scrise în acest volum de Valentin Lupea încearcă să dea răspunsuri la marile probleme care-l frământă. „Eul” său creator îl poartă prin diferite spații creatoare-istoria dulcelui Ardeal, muza ce-l inspiră, valorile stilistice și sufletești ale anotimpului toamna, bucuria revederii sau amintirea ființelor dragi sufletului său, despre spațiu și timpul ireversibil, multe idei preluate din cărțile de estetică studiate dar și dintr-o sumedenie de poeți de la noi și nu numai.
Horia Picu
Jhumpa Lahiri este o indiancă stabilită de la vârsta de doi ani împreună cu familia în Statele Unite. Cartea „Interpret de maladii”, o colecţie de nouă povestiri, i-a adus râvnitul premiu Pulitzer. Povestirile sunt cu protagonişti obişnuiţi, care trăiesc drame sau neîmpliniri pe lângă care ceilalţi oameni trec indiferenţi pentru că le au pe ale lor...Cartea scriitoarei lasă „urme” după ce e citită…Am ales pentru azi povestirea „O problemă temporară”.
Scriitoarea americano-indiană ne introduce în atmosfera unei familii de indieni stabiliţi în Statele Unite. O zi obişnuită din viaţa familiei, dar ce mai poate fi obişnuit pentru nişte părinţi al căror copil s-a născut mort?...Doctorul le-a explicat că a fost o problemă cu placenta.
NICOLAE DINA
După ce a debutat în anul trecut cu o carte de versuri în care predomină confesiunea, etalarea propriilor simțăminte trăite într-un spațiu ocrotitor, alteori potrivnic prin dificultățile pe care i le ridică în împlinirea idealurilor, „Povestea unui gând”, LORETA TOADER își caută un loc în lumea literelor printr-un nou volum, cel de față, publicat la aceeași editură generoasă, „eCreator” din Baia Mare, aceasta făcându-și un ideal din a promova aspiranții la gloria literară.
Volumul de față este structurat în două secțiuni, fiecare unitară din punct de vedere tematic și stilistic, oferind o poezie de mare sensibilitate, o poezie reflexivă, surprinzând viața așa cum este ea, cu sentimente, cu iubiri împărtășite sau abandonate, cu întâlniri calde sau cu despărțiri regretabile, viața efemeră trăită sub semnul timpului neiertător care se scurge fără oprire.
O profundă și sinceră dragoste pentru natură și pentru tot ceea ce înseamnă ea țâșnește dintr-o inimă delicată și sensibilă la minunățiile ce ne înconjoară, „soarele și marea”, „florile și vântul”, „stelele pe ser/și strălucirea lor în timpul efemer”. Iubește, cu deosebire, frunza care îi „doinește cântecul ei” și „povestește/[…]despre iubiri ce-au fost și azi se duc”, în timp ce alte „povești ascunse în adâncuri” sunt străjuite...
Ică Sălişteanu
Spre a-şi asigura dreptul "să umble, prin orice poveste/ scrisă cu sânge/ de un gropar alcoolic", George Mihalcea "plânge (ca un copil) şi îmbunează un zeu".
O face "rătăcit prin mâzga memoriei" cu intenţia vădită de a se curăţa într-o ploaie, care să-l scape de istoria fără iertare a unor nisipuri carnivore, spre a putea să o ia pe urmele tatălui, unde devine "ţipătul ce se înfige în ochiul stâng al altei păsări de lut". Ratează "poarta spre singurul cer/ care s-ar fi putut lăsa cunoscut" într-o "linişte mare (unde) nu mai mişcă nimic şi e frig" dar unde iubita îi "părea venită dintr-o ţară netrecută pe hărţi" şi "semăna foarte bine cu femeia care i (mi) se tot încurca printre vise", când învăţa "limba secretă a meduzelor la fel de albastre/ ca mâinile ei".
Într-un "semn al niciundelui" visând "mări dispărute" unde "un zeu muribund" s-ar fi născut din incestul timpului cu materia, încearcă să reînvie "limba moartă a norilor inventaţi pentru marea aceea".
Trăieşte ca un "poet blestemat" căruia nu-i este frică de moarte "cât de glasul acelei viori aduse la mal/ de valurile opace ale neîntoarcerii", "când linia vieţii (ne) este tăiată în...
Adrian SIMEANU
Chimia morții este pentru erou o știință. Experiență profesională de top. Domeniu de lucru în criminalistică. Util categoric realității. Justiției și memoriei victimelor. Pedepsei corecte meritate de ucigaș pentru cruzimea faptelor sale neomenești...
Pentru autor, prilej nici că se poate mai nimerit de construcție epică substanțială. Plauzibilă, echilibrată, la fix structurată. David Hunter e protagonist. Un antropolog medico-legist. Care pleacă din Londra într-un sat de șes mlăștinos. Caută să uite o nefericire, da` dă pân` la urmă de niște crime înfiorătoare. Vrând-nevrând, se implică-n cercetare. Citește-n mizeria muștelor și-n urme de viermi. Ca un ”vânător” cert cunoscător. Adevărul ieșind la iveală neîndoios, prin priceperea sa mai rar întâlnită. Deslușește mesajul oaselor la fel ca senzuala doctor Bones, din serialu` TV. De fler ajutat și de intuiție, află cum stă treaba, scapă de la moarte și-o salvează pe noua iubită în ultima clipă...
Deși cel de-a scris-o fost-a jurnalist, cartea* nu e rea. Înglobează nu doar adrenalină și aventură. Ci și documentare trebuitoare.
Mihaela Oancea
să stăm la taifas
să stăm la taifas propui -
mai e puțin și se va rumeni berbecul
sacrificat pentru praznic –
să sporovăim așadar
despre moartea
injectată în sânge și-n limfă
despre câte erori s-au strecurat în program ori
despre modul în care năpădesc slăbiciunile
e întuneric - ochii motanului sticlesc
Mihaela Oancea
să stăm la taifas
să stăm la taifas propui -
mai e puțin și se va rumeni berbecul
sacrificat pentru praznic –
să sporovăim așadar
despre moartea
injectată în sânge și-n limfă
despre câte erori s-au strecurat în program ori
despre modul în care năpădesc slăbiciunile
e întuneric - ochii motanului sticlesc
Alina Narcisa Cristian
Secretul tălpilor
Secretul tălpilor îl știe doar pământul sărutat de pași cu anotimp.
Amintiri
Umbra are pași de rană,
când amintirile garează în inima ta
pe șine sângerânde.
Drumul
Sărut talpa cuvântului ce cunoaște drumul spre inima ta.
Marinela Belu-Capșa
Fericirea nu-i un viciu
Fericirea nu-i un viciu,
Nici un capriciu,
Fericirea-i o povară mai ușoară
Care pică într-o seară.
Fericirea-i un succes
Într-un progres,
O nebunie arămie -
Te coboară sau te suie.
Aurelia Oancă
ALEGE SPERANȚA...
Alege speranța și pune-o în suflet,
Vei merge spre vise cu pașii grăbiți,
Cu șoapte de timp, vântul pe-al său răsuflet
Va duce la stele tot ce voi gândiți.
Din fiece strop va zidi o bucată
Din cuibul speranței ce este în noi
Și gândul va crește cu ea deodată,
Va trece prin tunete, ape și ploi.
Boroianu Gabriela Mimi
Mergea apatic, cu jumătăți de pași, încercând parcă să întârzie curgerea imposibilă a timpului, trăgând după el căruciorul cu toamne. Tristețea îi cocoașase sprâncenele încețoşându-i privirea iar tinerețea-i tăiase riduri adânci cu unchiile pe față, când trecutul o smulsese nemilos din brațele lui prea neputincioase spre a o mai putea păstra. Doar bătrânețea ca o amantă credincioasă îi rămăsese alături mergând umăr lângă umăr, numărându-i pașii târşâiți.
Călca cu teamă să nu strivească vreo frunză, amintiri rupte din pomul vieții scrise de mâna destinului. Când trecuseră anii? Parcă mai ieri cobora pe-o coajă de copac lunecând peste pârâul de frunze ce șerpuia din buza ogaşului până jos lângă ochiul trist de apă, chiuind...
Dobrica Mariana
Pe Podul Carol se plimbau statui...
Noi beam un vin fiert ieftin la masa unei terase dintr-o piaţetă unde statuia unui rege oarecare (pentru turiştii care invadaseră oraşul) nu se hotărâse încă să coboare de pe soclu. Stătea acolo impozant şi cenuşiu în mantia sa, neînţelegând agitaţia din jur, privind cu ochi goi eternitatea rece.
Luminile oraşului în sărbătoare erau estompate de ceaţă şi noapte şi totul părea imaterial, vechile clădiri îşi pierdeau contururile şi deveneau parcă fluide, curgând unele în altele, iar pe o scenă improvizată, o formaţie cânta fals, cu un puternic accent slav, melodii care ne întorceau în timp – ale celor de la Boney M sau Beatles.
ContinuareGabriela Mimi Boroianu
Orașul zumzăie ca un stup primăvara. Soarele își adună ultimele raze după coama munților făcând loc serii cu adierile ei răcoroase și cu mirosul îmbietor al grătarelor.
Sărbătoare...
Tarabele își etalează marfa ca niște cocote care mai de care mai frumoasă iar vânzători se învârt în jurul clienților turuind ca niște melițe încercând să vândă ceva. Promenada pare un furnicar. Sărbătoarea scoate oamenii afară din case poate de plictiseală, poate de curiozitate sau doar din dorința de a se bucura de vremea frumoasă.
Bătrânul stă așezat pe o bancă și privește lumea. Are pe genunchi o carte. Mai citește puțin, mai ridică privirea rămânând cu ochii fixați într-un puct, de ai impresia că privește de fapt în alt timp. Copiii aleargă unii după alții gălăgioși neascultând de bunicii care încearcă să-i tempereze. Puțin mai departe dincolo de parc sunt instalate tiribombele, mașinuțele. Acordurile muzicale se împletesc în adieri de vânt cu razele soarelui ce se trage spre asfințit.
Nicolae Vălăreanu Sârbu
Nimbul oraşului medieval încrustat pe ziduri respiră din uitarea solemnă şi bucuria trecătorilor. Arcade ale destinului istoric se agaţă de gândurile noastre rememorând vremurile apuse în cenuşa faptelor. Lângă turnurile cu creneluri, odihnesc reverberaţii mirate ale drumeţului grăbit de nevoile prezentului. La porţile impozante ale cetăţii de odinioară stau de veghe necontenit: aura trecutului, cenuşiul prezentului şi zâmbetul viitor al renaşterii sale. Poate numai aşa peste fardul ruginit şi colbul aşezat pe iluziile noastre înfăşurate în dorinţa de mai bine vor sosi vulturii din înălţimile la care aspirăm. Acum îţi împrospătezi gândurile în izvoarele nesecate ale moştenirii, ţi se dezvăluie trofeele câştigate prin spirit şi adversitate. De pe dealurile dezvelite care înconjoară cetatea, soarele reînnoirii îţi atinge fruntea şi-ţi binecuvântează surâsul.
ContinuareLiliana Gabroveanu
Sorin tocmai împlinise şaizeci de ani. Vârsta maturităţii depline, a experienţelor complexe.
Avea un obicei nesuferit, de care voia să scape. La fiecare aniversare îşi lua zi liberă. Nu voia petreceri, nu voia nimic. Voia doar să stea singur acasă şi să se analizeze. Ce a realizat în anul ce tocmai trecuse. De data asta nu prea avea ce să bifeze, se simţea obosit. Orele dimineţii erau înaintate, dormise pe săturate. Dar încă mai lenevea în pat. Închise ochii. Crâmpee de imagini din copilărie, amintiri îndepărtate, îl bântuiau de ceva vreme precum o poveste filmată şi înregistrată în cinemateca vieţii lui.
*
Peste oraşul dintre coline se lăsase înserarea.. Era vară. Străzile, casele şi parcurile centrale aveau câte o legendă sau eveniment de povestit.
Flora Mărgărit Stănescu
ACTUL I
Scena 1
(în biroul familiei Duțescu, d-na Elvira, Bogdan, Sabina, C-tin, Dinu, se aude o muzică de fundal cântată la pian).
Elvira - Dragul meu, într-o jumătate de oră am și eu nevoie de calculatorul cel mare. Ți-aș fi foarte recunoscătoare Bogdane, dacă ai trece pe laptop-ul tău. Mă supără scrisul mărunt și aș vrea să-mi văd mesajele.
ContinuareVirginia Paraschiv
Comedie grotescă într-un act
PERSONAJELE (în ordinea intrării în scenă)
BUNICUL-speculează „dreptul celui bătrân”.
HECTOR-copil bătrân, impune „dreptul celui mai mic”.
CASANDRA-aplică „dreptul celui puternic”.
ContinuareAngelina Rosca
personajele
LISANDRU – tatăl lui Nichita
NICHITA – fiul lui Lisandru
ELENA – soţia lui Lisandru, dar şi mama lui Nichita
ANA – logodnica de la Chişinău a lui Nichita, dar nenora lui Lisandru şi a Elenei
ILEANA – vecina
UN BERBEC – care nu-i Imanuil
O PERJĂ – care-i sfântă
Acţiunea are loc şi până azi la teatrul A. S. PUŞKIN, care-i şi academic
Ioan Romeo Roșiianu
O vorbă spune „să faci ce zice popa, nu ce face popa”!
Eu vă îndemn să vă intereseze opera cuiva, nu ființa și păcatele acesteia.
Și totuși, spre știință!...
Nicolae Velea (n. 13 aprilie 1936, Cepari, Argeș, România – d. 31 ianuarie 1987, București, România) a fost un prozator și povestitor român.
S-a născut ca fiu al lui Gheorghe și al Dumitrei Velea, ambii învățători.
A urmat liceul la Curtea de Argeș.
După cursurile Facultății de Silvicultură din Brașov, urmează și pe cele ale Facultății de Filologie din București (1953 – 1958), avându-i ca profesori pe Tudor Vianu, Alexandru Rosetti, Iorgu Iordan, Jacques Byck, Alexandru Graur, Edgar Papu.
Valentin Lupea
Dacă Teofrast, în POETICA sa pierdută a pus un mai mare accent pe portretizarea caracterologică decât pe acțiune, nu putem şti cu exactitate, dar ştim însă că a fost răspunzător pentru atenția sporită abordată cuvântului ca unitate estetică în arta retoricii, iar pe lângă accentul pus pe elementul verbal distinct, el este cel care a elaborat, la modul rafinat, și calitățile recomandabile stilului.
În timp ce Aristotel numea doar două calități ale stilului: claritatea şi proprietatea, Teofrast numea patru, aducând celor două incă două: corectitudinea şi ornamentarea, iar vorbind despre ornamentare a subliniat ajutorul mare dat de "figurile de vorbire"(Atkins, op.cit.vol. I, pp. 157, 158).
Referitor la muzică, Teofrast l-a urmat pe Aristotel, făcând o legătură între modurile muzicale şi stările sufleteşti, însă, în timp ce Aristotel a corelat modurile muzicale în muzică cu caracterul etic global, Teofrast le-a pus în legătură doar cu pasiunile(Plutarh - QUAESTIONUM CONVIVIALIUM LIBRI, IX, I, 5, 2).
Ioan Romeo Roșiianu
Mihail Sturza sau Sturdza (n. 24 aprilie 1794, Iași, Moldova – d. 8 mai 1884, Paris, Franța) a fost domnitor al Moldovei între aprilie 1834 și iunie 1849.
Este fiul Marelui Logofăt Grigore Sturdza și al Mariei Calimah, fiică de domn.
Educația i-a fost asigurată de către abatele francez Lhommé într-un spirit conservator, cu influențe ale Luminilor franceze. (Același prelat a fost educatorul unui alt politician remarcabil din secolul XIX, Mihail Kogălniceanu.)
Tânărul Sturza a fost influențat și de juristul sas Christian Flechtenmacher stabilit în Moldova în 1812.
Asemeni multor dintre boierii care îmbrățișaseră cauza națională, Mihail Sturza s-a înscris în 1821 în partidul pro-rus, al cărui obiectiv era ieșirea Moldovei de sub dominația turcească.
În aceeași perioadă, era un contestatar al administrației din Moldova, pe care o considera insuficient modernizată, dar predispusă la preluarea unor idei democrate, de tip republican, ceea ce ar fi stârnit ostilitatea imperiilor vecine și posibilitatea ocupației militare în scop preventiv.