nelinisteaValentin Lupea este, fără îndoială, un autor complet și complex care și-a cizelat penița literară pe parcursul celor opt volume de critică literară, literatură comparată și eseuri pe care le-a oferit publicului cititor în ultimii doi ani.
Mă refer, desigur, la lucrările: „DE PE TÂRNAVE (Monografie ION BREAZU, istoric şi critic literar)” (2022), „DOUĂ DESTINE”, (Vol. I și Vol II (2022), „LEGENDA VALAHĂ”, literatură comparată , (2022);  „CĂLĂTOR PRINTRE CUVINTE” (2022), „LABIRINTUL REVERENȚELOR”, (2022); „CERTITUDINEA PRIMARĂ” (2023); ”VARIAȚIUNI EPICE ÎN PAS DE ESEU” (2023), ”RIGUROZITATEA CERCETĂRII” (2023).
    Colaborator fidel al editurii eCREATOR din Baia Mare, unde și-a publicat cărțile de critică literară, profesorul Valentin Lupea s-a orientat și spre poezie, reunindu-și creațiile lirice în volumul de versuri „MÂNGÂIERI TARDIVE”, (2023).
    Anul acesta dl. Lupea își face simțită prezența în spațiul criticii literare românești cu un nou volum de interpretări și analize, elegant intitulat „NELINIȘTEA METAFIZICĂ: Reminiscențe și însemnări critice”.
Ca de fiecare dată când scrie despre cărți, cel care a lucrat „o viață întreagă ca profesor”, trece peste paginile recenzate, apăsat, cu mers riguros, fiind atent la acele atribute ale cărții lecturate, care sunt suficiente pentru a creiona portretul unui autor de succes.


Nimic nu este lăsat la voia întâmplării de hermeneutul Valentin Lupea, ce se apropie de cărți cu o reală responsabilitate dar și cu o dragoste nedisimulată pentru lectură și autorii de literatură.
    „Dacă opera literară este deseori ambiguă, critica literară trebuie să fie obligatoriu clară, pentru că ea, critica literară, este o activitate conexă istoriei şi teoriei literare, fapt pentru care nu se poate manifesta la întâmplare. În consecință, ea apare, fie sub forma unor cronici de întâmpinare - cazul cărții de față - fie sub forma unor articole pentru uzul unui public mai larg, fie luând aspectul unor eseuri sau studii, ori al unor cercetări academice. În toate  aceste cazuri, critica literară poate fi socotită drept o aplicație a teoriei şi istoriei literare” – scrie în cuvântul către cititor, autorul volumului.
    Fidel principiului amintit anterior, criticul literar se ancorează în subiectul cărților recenzate, deschide poarta gândului fiecărei file de carte ținând în palme cheia descifrării semnificațiilor literare, istorice și existențiale specific textelor pe care le parcurge.
Criticul se oprește preponderant asupra unor volume de versuri așa cum se întâmplă în studiile intitulate: „Festina lente sau grăbeşte-te încet”, „ Călătorind printre gânduri, alături de Gheorghe Pop”, „ Frământări şi frânturi de dincolo şi de dincoace de timp”, „ Prin lumea trioletului, alături de Nicolae Crepcia”, „Scrisori de dragoste expediată (Letters of Delivered Love), o carte triplu premiată”, „ Dialog liric în cetatea îngerilor cu Ioan Romeo Roşiianu şi Albina Idrizi”, „ În dangăt de clopot la poarta uitării”, „ Scrisori despre demoni şi sfinți cu Ioan Romeo Roşiianu ”, „ Ica Gaftone nu renunță, şi bine face”, „Filosofie şi poezie sau poezie şi filosofie în grădina sufletului cu Cornelia Costin”, „Rătăcirile lui Bogdan Nicolae” și în celelalte 10 studii literare dedicate creatorilor de poezie.
    M-am bucurat să identific în sfera de interes critic al lui Valentin Lupea și cărți pe care, le-am lecturat, déjà, cu plăcere, precum trilogia „Împreună” realizată de senior editorul Johnny Ciatloş Deak, de la editura GLOBART UNIVERSUM, din Canada sau volume pe care am încercat să le supun unor exerciții de critică literară fiind vorba, în acest context, despre „Șoapte rătăcite-n valuri” de Marieta Coman și „Unde se leagănă visele” de Elena Voichița Toma.
    Ochiul critic al autorului, Valentin Lupea, ne încurajează să plonjăm cu admirație în interiorul unor volume de cronici și studii literare așa cum sunt antologiile concepute de Ică Sălişteanu - autorul cărții de critică literară „eCreatorii lui Romeo” și cele semnate de Ioan Romeo Roşiianu, cu ale sale concepții de critică și istorie literară din „LITERE DIN MARAMUREŞ” și din „PUNTE PESTE PAGINI”, care face parte din seria pe care dl. Lupea o numește „Trilogia Punților”.
    „În destul de numeroasele cronici (recenzii) pe care le-am scris unor cărti ale domnului Ioan Romeo Roşiianu am avut ocazia să vorbesc despre personalitatea complexă a domniei sale, despre stilul inconfundabil de exprimare, precum şi despre metoda de lucru pe care o abordează în reflecțiile sale critice, încât îmi vine foarte greu să mai vin cu noutăți în acest domeniu, fără a mă repeta” – notează la pagina 80 a volumului „NELINIȘTEA METAFIZICĂ”, Valentin Lupea.
    Este supus scanării critic-interpretative și volumul „ÎN CĂUTAREA INFINITULUI eCREATOR” de Petronela Apopei, dar și cartea cu reverberații de cronică literară: „ALCHIMIE ÎN CUVÂNT” de Adriana Crăciun.
    Profesorul Valentin Lupea este un analist literar meticulos, cu o gândire echilibrată care trădează experiența anilor petrecuți la catedră. Eseurile și studiile sale de critică literară sunt ample și bine organizate.
Scriitorul este atent la detalii și supune operele literare unei minuțioase cercetări care nu obosește cititorul, ci îl încarcă cu multiple semnificații și valențe pe care dl. Lupea le descoperă în textele lecturate și pe care le prezintă publicului într-o lumină nouă, din perspectiva căreia volumul recenzat se dezvăluie treptat lepădându-se de toate „neliștile metafizice” și subtilitățile stilistice care au stat la baza conceperii lui.
    De asemenea, prin puterea exemplului, Valentin Lupea ne îndeamnă să percepem cărțile „încet, cu grijă şi cu mare taină, în stilul «festina lente», pentru că numai aşa le putem savura cu tihnă şi saț, conținutul său plin de taine, frământări şi gânduri existențiale asupra vieții, asupra lumii”.
Domnia sa practică o lectură generoasă, empatizează cu sufletul scriitorului și trece „întreaga activitate creatoare a autorului, prin cunoaştere întemeiată şi prin înțelegere”.
Acesta (criticul) devine complicele scriitorului atunci când încearcă să definească expresia literară unică proprie fiecărui făuritor de literatură în parte.
În plus, alege să încadreze opera literară în contexte istorice și culturale mai largi, care țin de istoria filosofiei naționale și universale. Deosebit de atractive sunt incursiunile etimologie ale criticului Valentin Lupea și elegantele sale penetrări în edificiul istoriei și teoriei literare.
Remarcabilă. spre exemplu, este intervenția hermeneutică din studiul dedicat volumului „ANCORA SUFLETULUI” de Eugenia Coman, în care Valentin Lupea, ne ajută să conștientizăm multiplele valențe ale „ancorei”, substantiv, care, pe lângă înțelesul de obiect ce ține de navigație, poartă cu sine o întreagă istorie de semnificații religioase și filosofice.
    Ca un far călăuzitor, Valentin Lupea pătrunde și în inima unor cărți ce nu aparțin genului liric și nu țin nici măcar de beletristică.
Cu rigurozitatea-i caracteristică, scrie despre cartea de literatură umoristică : „BANCURI HAZLII” de Grigoraș Ciocan și semnalează apariția volumului „GIMNASTICA RITMICĂ ÎN ŞCOALĂ (Exerciții pentru ciclul primar, gimnazial şi liceal)” realizat de Carmen Aneta Isac şi Carmen Mihaela Coca
    Surprinzător, criticul Valentin Lupea pare a fi legat afectiv de autorii ale căror creații le-a supus unei analize curate și sincere. Textele pe care le-a interpretat și le-a selectat pentru a face parte din recentul său volum, i-au oferit posibilitatea să-și regăsească menirea de istoric literar și teoretician al literaturii române reușind să surprindă, din această ipostază, ritmul fenomenului literar actual. Temenice și pline de înțelegere, totodată, dezbaterile critice iscate pe parcursul dialogului cu cărțile lecturate, deschid ochii cititorilor. Aceștia reușesc să se strecoare printre rândurile încredințate tiparului fiind atenți la permanentele zbateri ale scriitorilor, care, deseori, transformă arta scrisului în terapie aflându-se într-un permanent exercițiu interogativ cu lumea, cu sine, cu ceata sentimentelor umane, cu impresionanta natură, cu îndepărtatele stele și cu profunzimea lucrurile obișnuite.