Edi(c)torial

Scriitori morți pentru Eminescu

Scriitori morți pentru Eminescu

După ce s-a certat cu rabinul Moses Roses, scriitorul Pompiliu Marcea a fost găsit mort în Lacul Herăstrău

La fel de inexplicabil, în același context conflictual, alți doi susținători ai Operelor Complete ale lui Eminescu, au avut morți suspecte.Continuare

Opiniuni

Cartea zilelor noastre | …

Cartea zilelor noastre | Patterson scris-a despre Lennon

  Cine-i omu`? Un prolific autor american de thriller. Care-a scos pe piață un bestseller* neașteptat despre Beatles și Lennon. O istorie-aș zice despre cei patru din Liverpool și sfârșitu`...

Continuare

Alain-René Lesage – părin…

Alain-René Lesage – părintele spiritual al lui Gil Blas, cel mai vestit picaro din literatura universală

Fără-ndoială că pe lista cu cele 100 de cărţi esenţiale, listă întocmită de un adevărat cunoscător al literaturii universale, nu poate să nu fie inclusă Istoria lui Gil Blas de...

Continuare

Dacă nu-i totul bine, nu-…

Dacă nu-i totul bine, nu-i nici totul rău pe lumea asta!

Există vreun om care să nu-și dorească binele? Nu, pentru că binele în cele două variante (binele hedonic și binele moral) reprezintă vectorul axiologic al existenței omului pe Pământ.

Continuare

Traditii

Casa spațiu sacru în…

Corina Isabella Csiszár

Casa spațiu sacru în Maramureș

Meşteşug străvechi, legat de cele dintâi trepte de civilizaţie, ridicarea adăpostului ca nevoie vitală a...

Continuare

Personaje supranatur…

Corina Isabella Csiszár

Personaje supranaturale feminine din Maramureş

Omul superstiţios se teme de orice: de uscat  şi de ape, de văzduh şi de...

Continuare

„Târgul fetelor” de …

EMIL DOMUŢA

„Târgul fetelor” de la Asuaj – sărbătoarea folclorică tradiţională a „Ţării Codrului”

Asuaj - repere istorico geografice

Cele două aşezări care compun comuna – Asuaju de Sus şi...

Continuare

Interviu

Marcel Mureșan în dialog …

Marcel Mureșan în dialog cu Valentin Lupea (IV)

Voi continua cu partea a patra a dialogului.

– Dar să nu trecem cu vederea că Heraclit considera mișcarea ca fiind esența realității. Heraclit spunea că totul se află...

Continuare

Marcel Mureșan în dialog …

Marcel Mureșan în dialog cu Valentin Lupea (III)

Vreau să spun din start că Dialogul cu Domnul Profesor Valentin Lupea nu are cum să se termine (așa am ajuns la partea a treia), pentru că pe lângă faptul...

Continuare

Interviu cu Ion Cristoiu

Interviu cu Ion Cristoiu

Ion Cristoiu [I.C.]: UASCR-ul funcţiona cum funcţionau şi alte instituţii, organizaţii ale sistemului ceauşist, cum ar fi Comitetul Central al PCR pentru Scânteia, conducerea Frontului Unităţii Socialiste pentru România Liberă...

Continuare

Posta redactiei

Poetul Ioan Dragoș, membr…

Poetul Ioan Dragoș, membru al Uniunii Scriitorilor, împlinește jubiliara vârsta de 70 ani! La mulți și fericiți ani!

Triunghiul domesticit şi viziera trasă
 
„am înţeles
călătorul stă pe platforma din spate
a ultimului vagon
şi nu vede pe unde trece
decât după ce a trecut deja
primeşti răspuns numai la întrebările
pe...

Continuare

Constantin Miia prezent î…

Constantin Miia prezent în prestigioasa revistă „100% SPORT”, august 2025

Am primit numărul 8 (103), Anul 10, august 2025 al revistei de sport „100% SPORT”, o revistă ilustrată și tipărită în condiții excepționale de la distinsul meu consătean Constantin Miia. Pe coperta întâi este prezentă...

Continuare

Ștefan Jurcă, un scriitor…

Ștefan Jurcă, un scriitor de cursă lungă

Am primit recent, cu dedicație, cea mai „proaspătă” carte a scriitorului Ștefan Jurcă, este vorba de volumul de poezii „Alte poeme uitate”, editura „Grinta” Cluj Napoca, 2024, editor Gabriel Cojocaru.
Volumul debutează cu poezia „Livada”...

Continuare

Critică literară

Prev Next

Dincolo și totuși aici

Iulia-Maria Ciherean

Dincolo și totuși aici

       Domnul profesor Valentin Lupea ne propune  un nou volum de versuri intitulat ,,Dincolo de crepuscul”, un volum ce apare la editura prestigioasă eCreator din Baia Mare. 
       Prezenta carte debutează cu o confesiune proprie și sinceră a autorului, în care afirmă că: ,,În diferite momente ale vieții sale, orice om este, sau poate deveni poet, atunci când emoția puternică, acea stare de exaltare a inteligenței și-a întregii sale ființe, pune stăpânire pe el, făcându-l să se simtă mai presus decât starea lui obișnuită. […] Așadar, a fi poet, pe lângă capacitatea de a simți și de a fi mișcat de această simțire, este absolut obligatoriu de a avea și acel dar de a comunica emoția simțită și trăită, celor din jur.” Aceste gânduri ale autorului, ale domnului profesor, demonstrează și întăresc ideea de afirmare a unui poet, de a avea curajul să se deschidă în fața publicului, de a-și pune sufletul pe masă. 
        Poemul ,,Suntem noi, oamenii…” mi-a atras atenția prin profunzimea și adâncimea gândurilor asupra omenirii: ,,Suntem noi, oamenii,/ doar un vis,/ un vis complicat/ și fără sens?/ Mai există ceva/ în afară de noi/ în acest necuprins/ univers?” Sunt...

Continuare

Poezia ca trecere spre infinit

Adriana Crăciun

Poezia ca trecere spre infinit

Volumul „Dincolo de crepuscul” al lui Valentin Lupea, publicat la Editura eCreator din Baia Mare în 2025, se impune ca o construcție lirică de mare întindere, situată la intersecția dintre confesiunea intimă, reflecția filosofică și angajamentul civic. Cartea debutează cu un preambul teoretic, intitulat „În loc de cuvânt înainte”, în care autorul afirmă că poezia este în esență „transfigurare estetică” și totodată „o cale de cunoaștere spirituală a frumosului”, insistând asupra rolului liricului de a înfrumuseța realitatea brută, altfel „insuportabilă”. Această profesiune de credință trasează direcția întregului volum: poezia ca meditație, ca mijloc de autotranscendere și, nu mai puțin, ca instrument de confruntare cu precaritatea condiției umane.
Structura volumului este vastă și polifonică. Unele poeme respiră în registrul intim, familial, precum „La mulți ani, copila mea!”, unde tonul cald și confesiv trimite la un univers al tandreții părintești: „Noi, părinții tăi, îți dorim tot binele din lume, fata mea!”. Altele dezvoltă un filon filosofic, orientat spre întrebări metafizice, cum se vede în „Suntem noi, oamenii...”, acolo unde poetul își chestionează propria ființă: „Suntem noi, oamenii, doar un vis, un vis complicat și fără sens?”. Acest tip de întrebare, repetată obsesiv, dă volumului o tonalitate neliniștitoare, de interogație existențială.

Continuare

Manifestul poetic al existențialității, în viziunea poetului Valentin Lupea, regăsit în: ,,Dincolo de crepuscul”

Gabriala Dimitriu

Manifestul poetic al existențialității, în viziunea poetului Valentin Lupea, regăsit în: ,,Dincolo de crepuscul”

Cartea ,,Dincolo de crepuscul”, semnată de profesor Valentin Lupea, este tipărită în toamna anului 2025 la editura ECREATOR Baia Mare, sub îndrumarea atentă a domnului Ioan Romeo Roșiianu. 
Este o carte care ne va mângâia sufletul, poetul asumându-și creația poeziei ca fiind o formă de transcendență, ca un exercițiu al cunoașterii de sine și al dialogului cu cititorii și el însuși, dar și ca pe o necesitate existențială, menită să transforme realitatea brută, în frumusețe și sens al existenței noastre pe acest pământ. Astfel, încă din primele pagini, se instituie o relație de confesiune și de sinceritate între autor și cititor. Volumul: „Dincolo de crepuscul” se deschide cu un manifest poetic, un „cuvânt înainte” scris de autor, care trasează într-un rezumat al gândurilor, principiile estetice și spirituale care vor guverna întreaga carte. 
Titlul: „Dincolo de crepuscul” sugerează o trecere, o inițiere, o încercare de a pătrunde dincolo de limitele imediate ale realului. Dacă am compara Dexul cu interpretarea noastră interioară, cuvântul crepuscul (substantiv, genul neutru), se referă la lumina difuză, semiîntunericul de după apusul soarelui sau dinaintea răsăritului, fiind o perioadă de tranziție între zi și noapte, asemănătoare amurgului sau zorilor.

Continuare

Valentin Lupea se teme să nu-și distrugă iluziile

Gelu DRAGOȘ

Valentin Lupea se teme să nu-și distrugă iluziile

Charles Du Bos afirma că; „Poezia este încarnarea unei emoţii într-un limbaj”  iar sintagma ori butada „Românul s-a născut poet” este valabilă și-n ziua de azi. Întrebându-mă ce este poezia, aș răspunde că este o stare de grație și ea, poezia, nu poate avea o definiție clară, concisă, corectă fiindcă ea este limbajul celor ce nu și-au piedut inima și sufletul, este un „testament” în versuri, este arta de a pune în mișcare imaginația noastră, visele noastre, năzuințele noastre.
Poetul de peste Prut regretatul Grigore Vieru susține ”Nimeni nu ştie mai bine ca inima secretele creierului. Poezia ar fi secretul creierului scăpat din gura inimii” și aș continua spunând că poezia este creaţia ritmică a frumuseţii în cuvinte, a culminației lăuntrice, este uniunea realităţii cu idealul, în sufletul poetului, este arta de a face să intre marea într-un pahar, cerul într-o pictură, viața într-un vers și durearea într-o rimă.
Vasile Lupe,a care este cunoscut în primul rând în calitate de  istoric, eseist și critic literar consacrat, de certă valoare ne surprinde de data aceasta cu un volum de versuri fiindcă are ceva de comunicat, de spus lumii. De altfel Ungaretti explică că: ”Poezia nu poate avea decât o singură rațiune:...

Continuare

Dincolo de crepuscul

Florin Dochia

Dincolo de crepuscul

Lirica interogativă a lui Valentin Lupea este semn al înţelepciunii judecăţii asupra rosturilor lumii de astăzi şi dintotdeauna. «Fi-va oare omul/ cea mai mare/ minune,/ dintre toate?/ Este el cumva/ măsura tuturor/ lucrurilor?» Invocarea personajelor apropiate sieşi şi a suferinţelor celor din jur, dă măsura implicării sociale artei de care autorul este convins că este nevoie cu prisosinţă. «Căutător rebel» fiind, «la braţ cu melancolia/ nopţilor de iarnă», seamănă metafore care să îmbogăţească imaginea lumii, naturii vii, dornic să rostească liber: «mă simt un poem/ dezbrăcat/ şi fără rime,/ convertit în credinţa/ vieţii ce vine.» Divinul, absolutul, chemarea iluziei, acel catharsis însoţit de un răspuns emoţional şi de o aşteptată eliberare a tensiunii sunt căi pe care poetul ne îndeamnă să le urmăm, căi ale artelor, eliberatoare, purificatoare. Ritmurile poemelor spre echilibru ne îndreaptă, spre participare la viaţa întregii naturi: «Îţi mai aminteşti, iubito,/ când alene poposeam,/ în nopţi calde de vară,/ la margine de lan,/ în marea cu maci roşii,/ ducând sufletului ofrandă,/ cu nostalgii în floare,/ în timp ce stelele/ cădeau pe ape,/ şi-n zări plângeau/ duios izvoare?» De citit pe îndelete, pe înserat sau în zor de zi...

Continuare

„Dincolo de crepuscul” de Valentin Lupea – un volum al autoreferențialității poetice

Liliana Moldovan

„Dincolo de crepuscul” de Valentin Lupea – un volum al autoreferențialității poetice

„Atitudinile lirice” exprimate de Valentin Lupea în volumul „Dincolo de crepuscul” dezvăluie constanta apetență a autorului pentru lirica de factură filosofică. Așa cum menționează dl. Lupea în fragmentul bio-bibliografic de la finalul volumului, operele literare pe care le-a scris „sunt impregnate adânc cu întrebări filosofice esențiale asupra existenței insului individual sau colectiv, asupra lumii actuale sau dintotdeauna, cu trăirile și frământările ei, operele fiind gândite și trăite nu numai cu sufletul, dar și cu spiritul.” Într-adevăr, poemele din noua carte sunt rezultatul unei  remarcabile și echilibrate fuziuni între gândirea lirică și meditațiile filosofice. Văzută din această perspectivă, lumea poeziilor lui Lupea este plină de semnificații metafizice și vibrații interogative, universal valabile, referitoare la rostul estetic al poeziei, implacabilul destin al omului, trecerea timpului și imensitatea cosmosului. 
Neasemuit de frumoase și profunde, sunt – spre exemplu - cele patru poeme din ciclul „Atitudini lirice” devenite instrumente  lirice de sondare a unor probleme împrumutate din sfera metafizicii, esteticii și existențialismului filosofic.

Continuare

Dumitru Liviu Musca ne dezvăluie dorurile lui

Gelu DRAGOȘ

Dumitru Liviu Musca ne dezvăluie dorurile lui

Poetul, dar eram tentat să spun artistul Dumitru Liviu Musca, deoarece pe lângă poezie este preocupat și de pictură, ne surprinde plăcut cu volumul de poezii „Doruri adunate...”, editura „Eurotip” Baia Mare, director Pamfil Godja. 
Din prefața semnată de Marinel Zoicaș aflăm că volumul de față: „...este o călătorie lirică prin labirinturile sufletului, o colecție de trăiri, gânduri și amintiri ce au prins glas în cuvinte.”
Volumul „Doruri adunate...” cu cele peste 100 de poezii, așezate tematic și temeinic în 7 capitole abordează teme și motive precum: copilăria, familia, condiția umană, natura, dragostea de neam și țară, iubirea în toate formele ei, sărbătorile creștine, timpul și trecerea ireversibilă a lui, etc.
Demersul liric al lui Dumitru Liviu Musca se poate explica și prin cuvintele scrise la începutul volumului despre crezul lui pe acest pământ: „M-am născut să trăiesc o viață plină de strălucire în suflet și în inimă, dar goală de strălucirea arginților în buzunare...și nu-mi pare rău deloc!”. Exact așa gândește un poet, numai dacă-i luăm ca exemple pe François Villon ori Mihai Eminescu!

Continuare

 

Poezie

Prev Next

CÂND BASMELE DEVIN REALITATE

Iosefina Schirger şi Petru Ababii

CÂND BASMELE DEVIN REALITATE

FLUTURI DE DOR

Dimineaţa primul tău surâs devine soare
şi lumea mi se pare la loc dogoritoare.
Mi se întâmplă lucruri numai de tine ştiute:
inima mea nu mai vrea să asculte.
Ca să te-ascund mi-a trebuit un munte
de foi subţiri şi poezii absurde.
Acum eşti cartea mea de amănunte.

Nimeni nu ştie ce-i cu noi,
dacă venim sau mergem înapoi,
dacă e timp de pace sau război.
Aş vrea să vin la tine,
nu să mă pierd în ape,
Ofelie din Shachespeare
ce n-a mai vrut să scape.

Continuare

Poezii de Daniela-Cristina Coste

Daniela-Cristina Coste

Poezii de Daniela-Cristina Coste

Cum?

Cum să mă dezîndrăgostesc de tine?
Când te-am privit în o mie de feluri, 
Când credeam c-avem aceleași destine,
Și-aceleași valori, dorințe, țeluri. 
 
Cum să pretind că nu te cunosc? 
Când încă îți caut ochii prin mulțime,
Când abia mă mai recunosc,
Și când speram că vom fi la înălțime. 
 
Cum să ucid ce simt? 
Când n-o s-apuc să te mai privesc,
Când știu că totu-i strâmb,
Și când doi ca noi nu se potrivesc.

Continuare

Poezii de Gheorghe Apetroae d.l.B

Gheorghe Apetroae d.l.B

Poezii de Gheorghe Apetroae d.l.B

VITRALIU AUTUMNAL - ȘI IERI ȘI AZI, COPIII

*
Copiii, în cântările cu jocuri pe amurgurile în turcoaz,
de-atunci, roind și-acum, în trecere prin locuri tăinuite
cu îngeri serafimi, învolburând zenitul în frunze ruginii,
cu Pan, pândind pe nimfe ziua, sihlele păzind,
i-asculți, cântând din syrinx turmelor de cerbi și ciute...!
*
Și azi, petreci cu ei în cimbrul bolții toamnei, un recif
din zorii de sidef ai mărilor cerești smaralde-n văluriri
și țeși cu fir de sânge gros de aster, Lyrei, lungul voal
pe cerul adamit lazur, viole flori, în ametist regal,
covorul limoniu al vieții tale-n sfinte...

Continuare

Poezii de Ioan Grigoraș

Ioan Grigoraș

Poezii de Ioan Grigoraș

„Căldură mare, mon cher!”

Canicula mă arde, dar îmi place
să stăm pe jos și s-avem lângă noi
pentru iubire câteva mijloace
ca să ne satisfacă pe-amândoi.

Pentru-nceput o frapieră plină
de gheață,-n cubulețe cât mai mici,
vreo câteva puse lâng-o măslină
în cana cu Martini să nu strici

paharele dacă-ți întinzi piciorul
lung cât o zi de post peste sofa

Continuare

Poezii de Ioan Grigoraș

Ioan Grigoraș

Poezii de Ioan Grigoraș

Calea pentru înălțare

Cad îngerii adeseori din cer
orbiți de sentimentul de lumină
și în cădere n-au niciun reper,
iar corbii rup aripa lor divină.

Pământul e un paradis pierdut
cu arbori morți și frunze fără viață
poartă doar haine vechi, de împrumut,
și-n ochii triști nu mai găsești speranță.

Continuare

 

Proză

Prev Next

PĂLINCA

Milian Oros

PĂLINCA

Mitru,  prietenul meu de la țară, în fiecare an, toamna târziu, după ce fierbea pălinca, îmi trimitea și mie câte o jumătate de litru... „Așa, de cuștuluit”,  îmi spunea el de fiecare dată.
 Nefiind  băutor de pălincă, o făceam uitată pe vreun raft din bucătărie, urmând a-i veni  rândul cine știe când. Așa s-a întâmplat și anul ăsta cu „jumătatea”  adusă de nevastă-sa, Sabina, într-o sticlă de plastic.
În Ajun de Crăciun,  zărindu-mă prin curte, se apropie de gard și-mi zice:

Continuare

POVESTE DE TOAMNĂ

Geta Palade

POVESTE DE TOAMNĂ

În seara aceea de septembrie, Lucian adormise târziu și supărat. În livadă se certase cu doi pui de Rândunică. Năzdrăvanii cățărați pe-o creangă de măr, se încăpățânau să nu ia parte la lecția de zbor a cărei învățătoare era chiar mama lor, Rica - Rândunica, cum obișnuiau, s-o strige păsările din livadă.
          - Dacă nu vreți să învățați să zburați, cum credeți voi, că veți putea, să ajungeți Rândunele? Se băgă în vorbă Lucian!
          - Asta le-am zis și eu! Se destăinui cu năduf mama celor doi puișori încăpățânați. N-o să vă pot duce cu mine în pădurea fermecată din ţările calde.

Continuare

Dacă e septembrie, e toamnă!

Angela Burtea

Dacă e septembrie, e toamnă!

Mi-a bătut septembrie în geam, deșteptându-mă. I-am zâmbit printre gene, sorbindu-i cu nesaț raza care privea complicitar spre chipul meu. I-am primit sărutul de mătase și-am dat binețe culorilor jucăușe din pletele-i nonconformiste. Am întins mâinile spre lumina diafană și-am prins în căușul palmelor poezia zorilor.
 Se lăsaseră la vale arșița și larma lui cuptor și-ncercam să calc prin roua altor dimineți, mai blânde și mai cuminți.

Mergeam în pasul lor, șoptindu-mi prin lacrima bucuriei că lumea nu se sfârșește odată cu mine și nici nu se îmbată văzându-mă împlinită.
Mi-am scuturat gândurile în pragul casei și le-am privit cum se rostogolesc, rotindu-se în cerc, îmbrățișând imaginar corola minunată a florilor târzii. Le-am cules nectarul, rujându-mă cu dulceața lor, și-am lăsat ca mireasma să mă-mpresoare, pentru ca eu să-mi port singură de grijă, fără a mai privi insistent spre cei care se erijau în puternicii vremurilor prezente.

Continuare

PÂRGA

Milian Oros

PÂRGA

Împreună cu soția urcam dealul spre cimitir, pe lângă casa lui Pârga.Gospodăria era frumoasă.Casa părea nouă, ridicată probabil de fiu-său pe locul celei vechi, pe care mi-o aduceam bine aminte.Și de badea Gusti, Pârga, cum îi ziceau oamenii, îmi aduceam aminte, deși trecuse de mult în lumea celor drepți. În minte, pentru un timp, i-am revăzut chipul așa cum mi-l mai aminteam de pe vremea copilăriei. Probabil că mi se așezase un zâmbet pe față, căci deodată am auzit-o pe soție întrebându-mă:
- Ce s-a întâmplat?... La ce te gândești?

Continuare

REGELE PRIBEAG

Elena Dican

REGELE PRIBEAG

       Regii şi împăraţii din poveşti se cuibăreau în sufletul meu de copil întocmai cum erau înfăţişaţi în basme. Se cuibăreau, mă înduioşau şi acolo rămâneau  bătrâneii aceia simpatici şi buni care-şi conduceau cu dreptate ţinuturile peste care domneau. Şi care, de cele mai multe ori, se străduiau să-şi mărite nişte fiice, cam trei la număr în aproape toate poveştile. De fapt, două dintre ele, pe cele mari. Fiindcă, nu ştiu de ce, pentru acestea nu se-nghesuia nici un pretendent. Toţi aspirau, pe capete, la mâna fetei celei mici. Pentru care se şi luptau în toate felurile, cu săbii ascuţite sau în luptă dreaptă, corp la corp, cu diverşi căpcăuni sau zmei. După cum se vede, în poveştile noastre cu regi şi împăraţi, nici măcar personajele negative nu făceau coadă la peţit pentru primele două născute, dorită era doar mezina. Şi nimic nu te-ar fi putut opri, dacă ai fi avut structură de cârcotaş, să te întrebi de ce mai apăreau în poveste prinţesele cele mari. Numai aşa, spre a fi făcute de râs, spre a fi umilite? Pare, astfel, destul de probabil că poveştile nemuritoare mi-au dezvoltat un fel de complex care s-ar putea numi în psihologie complexul primului născut, mă gândesc.

Continuare

 

Teatru

Prev Next

VIEȚI DUBLE (fragment)

Caliopia Hodorogea

VIEȚI DUBLE (fragment)

1

Cortina este lăsată şi reproduce, prin imagini stilizate, intrarea într-o gară. Se aude şuieratul unui tren, a cărui sosire este anunţată în difuzoare. Zgomotele care semnalează oprirea trenului. Douăsprezece bătăi ale unui ceas de catedrală. Pe o ușă laterală a sălii de spectacol intră, alergând speriată, Sonia (tânără: 25-30 de ani). Din sens opus îşi face apariţia Eduard, actor în vârstă, îmbrăcat în haine de cerşetor, cu barbă, mustaţă şi păr zburlit şi neîngrijit, în mână cu un cuţit mare de bucătărie. Acesta încearcă s-o prindă pe Sonia. De după cortină, „din gară”, iese Robert Vaida-Moruzi, un bărbat de 40-45 de ani, cu o geantă de voiaj în mână (spate), obosit, dar cu o undă de emoţie în expresia feţei.

Continuare

Necazuri înnotătoare

Flora M. Stănescu

Necazuri înnotătoare

Un inspector financiar intră într-un restaurant pe care-l suspecta de ceva timp de unele nereguli. Se așezase la masă, aștepta deja de un sfert de oră, iar ospătarii spuneau bancuri undeva într-un separeu, după cortină. Răsfoia o revistă pe care o citise și recitise dar, nici un ospătar nu se sinchisea de el. Un om beat criță vine și se așează la masa lui, neinvitat.
B- Mă nene, eu când vreau să citesc, stau acasă și mă așez în pat și știi ceva? Numaidecât mă ia somnul.
I – Da? Și ? Uite că pe mine nu mă ia somnul.
B – Aha, d-aia-ți pierzi timpul pe aici, sau vrei să agăți pe cineva ?
I- Da, vreau să-l agăț pe chelner, că-l aștept cam de mult…
B – Aoleuuu! Bre, mata ești din ăiaaa…
I – Dumneata de ce bei așa mult ? Uite în ce hal ești…

Continuare

MOCIRLA (LĂTRÂND LA LUNĂ ?) ( piesă înt…

Elena Agiu-Neacsu

MOCIRLA (LĂTRÂND LA LUNĂ ?)  ( piesă într-un act )

“Lumea întreagă e o scenă şi toţi oamenii-s actori”
                                                   (William Shakespeare, Cum vă place)


 Personajele:


P1, P2 - ambele cuprinse între 2 vârste (numele sunt de prisos, după cum se va vedea)
Figuranţi de diferite vârste
Un câine maidanez

Decor unic

Un pod orizontal peste râul pe jumătate îngheţat traversează scena, mărginit fiind de o parte şi de alta de o faleză din beton. Ici-colo ţurţuri de gheaţă îi dantelează balustrada.

P1 (mergând pe faleză, oarecum în transă): Sunt liste şi numere şi o să fii...Şi trebuie, toţi spun, un număr...

Continuare

 

Eseistică

Prev Next

(17) ASEMĂAREA ȘI DIFERENȚA DINTRE CREATOR ȘI CREAT. SIMBOLUL

Valentin Lupea

(17) ASEMĂAREA ȘI DIFERENȚA DINTRE CREATOR ȘI CREAT. SIMBOLUL

              Primul element este doctrina creștină a creației divine. Tot ceea ce este făcut de Dumnezeu este făcut după asemănarea lui. Oricât de puțin am mai putea susține azi o analogie necesară între efect și cauză, putem înțelege noțiunea medievală a similitudinii dintre creatură și Creator plecând de anumite fapte evidente. 
              Un animal sau o plantă dau naștere unui animal sau unei plante de aceeași specie, focul produce foc și mișcarea, miscare (E. Gilson, THE SPIRIT OF MEDIEVAL PHILOSPHY, Londra, 1936, p. 95, traducere).
              Pentru mintea medievală, lucrurile create erau imagini sau sugestii ale lui Dumnezeu și, prin urmare, dacă Dumnezeu este frumos, toate operele lui sunt frumoase. Dar doctrina creștină a creației oscilează în mod delicat între absorția panteistă a lucrurilor întru divinitate, prin recunoașterea unei similitudini devine pretutindeni, și teoria distanțării sublime a lui Dumnezeu și a diferențieri lui de tot ceea ce este finit. Lucrurile sunt asemenea lui și sunt, așadar, cu necesitate frumoase dar ele nu au capacitatea de a fi, într-un grad strict limitat, decât reflexe ale lui.

Continuare

Omul și scriitorul Ion Luca Caragiale (III)

George PETROVAI

Omul și scriitorul Ion Luca Caragiale (III)

3.Portrete de copii în opera lui Caragiale 

    a)Chipul lui Ionel 

    Concepută în mod intenționat ca o piesetă (cuprinde o succesiune logică, atractivă și bine calculată de scene), cu îndreptățire schița Vizită poate fi considerată portdrapelul creațiilor caragialiene de acest fel. În pofida maximei concentrări și a numărului redus de personaje (naratorul, Maria Popescu, Ionel, jupâneasa), fiindcă asta cere/recomandă genul literar, schița este magistral construită și echilibrată  din punct de vedere literar-artistic, introducându-l pe cititor nu numai în casa, ci și în suficiența burghezului român de la sfârșitul secolului al XIX-lea. 
    Exact ca într-o piesă de teatru, prima grijă a autorului este aceea de-a ne prezenta personajele cu care va „lucra” în continuare, la care în mod firesc adaugă scopul vizitei sale: „M-am dus la Sf. Ion să fac o vizită doamnei Maria Popescu, o veche prietină, ca s-o felicit pentru onomastica unicului său fiu, Ionel Popescu, un copilaș foarte drăguț de vreo opt anișori”. Și cum nu se intră într-o casă străină cu mâna goală, îndeosebi în zi de sărbătoare, autorul i-a dus lui Ionel „o minge foarte mare de cauciuc și foarte elastică”, mult apreciată de băiețelul „îmbrăcat ca maior de roșiori în uniformă de mare ținută”. 

Continuare

Omul și scriitorul Ion Luca Caragiale (II)

George PETROVAI

Omul și scriitorul Ion Luca Caragiale (II)

2.Opera lui I.L.Caragiale 

    a)Fundamentele procesului de creație umană 

    Indiscutabil că există o diferență esențială între creația divină (cele șase „zile”/epoci ale genezei văzutelor și nevăzutelor din infinitatea spațio-temporală a Universului) și cea umană: Dumnezeu a creat prin uriașa forță a Cuvântului primordial-genitor (doar a rostit Fiat lux și îndată s-a făcut lumină în haosul atemporal!), pe când omul creează cu multă trudă (deseori chiar cu jertfă) și la nivelul limitatei sale condiții de „trestie gânditoare” (Blaise Pascal), proces atotuman în care – ne asigură ilustrul compatriot George Enescu – talentul contribuie cu cel mult 20%, restul de 80% revenind muncii fără preget. 

Continuare